środa, 5 czerwca 2013

Za co kochamy czosnek?

Czosnek dodaję niemal do każdej potrawy. Ostatnio mój tata zauważył, że gdy tylko zaczynam coś gotować, to w całym domu unosi się zapach czosnku. Moja adoracja dla tej rośliny wzrasta, gdy pomyślę o jej dobroczynnym wpływie na nasze organizmy.




W swoim składzie chemicznym czosnek zawiera lotne związki siarkowe i bakteriobójcze, olejki eteryczne, błonnik, cukry, organiczne związki siarki, takie jak alliina i skordynina A i B. Rozpadowi enzymatycznemu alliiny do allicyny, jaki następuje po przekrojeniu lub rozgnieceniu czosnku, zawdzięcza on swój intensywny i charakterystyczny zapach. Ponadto czosnek zawiera flawonoidy, flawony i witaminy z grupy B, związki śluzowe i sole mineralne, a wśród nich związki selenu, wapnia, fosforu, żelaza i magnezu oraz niewielkie ilości uranu. Liście czosnku zawierają prowitaminę A, witaminy B1, PP i C. CZYTAJ WIĘCEJ

Myślę, że te chemiczne wyliczenia niewielu coś mówią, zatem przełóżmy to na ludzki język. Walorem czosnku jest m. in. wspomaganie organizmu w walce z chorobami - nazywany jest za to naturalnym antybiotykiem. Dodatkowo wspomaga metabolizm tłuszczów, obniża stężenie cukru we krwi i (uwaga!) ułatwia zasypianie! Można wymieniać jeszcze wiele zalet tej przyprawy i z łatwością dojść do wniosku, że warto wykorzystywać go w kuchni!

To może chociaż krótki instruktaż na banalny dip czosnkowy? Niby każdy potrafi go zrobić, ale wielu znajomych pyta mnie jak go przyrządzić. Oto mój sposób:

Potrzebujemy:
Czosnek - ok. 3-4 ząbki
Majonez (najlepszy Winiary)
Jogurt naturalny (polecam ten gęsty z Bakomy)
 Czosnek starty  (przyprawa)
sól ziołowa
pieprz

Czosnek przeciskamy przez praskę lub drobno siekamy. Przekładamy do miseczki i dodajemy około 3 łyżek majonezu i tyle samo jogurtu. Często zmieniam proporcję w zależności od tego, jaką konsystencję chcę pozyskać. Im więcej majonezu tym tłuściej, ale i gęściej. Na końcu oczywiście doprawiamy do smaku. Banalnie prosta rzecz, a potrafi wzbogacić smak wielu potraw.


About Aniczka

Mam wiele pasji i zainteresowań, ale gotowanie dla bliskich to jedno z przyjemniejszych zajęć w moim życiu. Bezcenne są dla mnie chwile, gdy ktoś ze smakiem konsumuje przygotowane w moim "atelier" posiłki i uśmiecha się serdecznie uznając moją pracę. Bo jak powiada moja 9 letnia siostrzenica - gdy człowiek je, to jest szczęśliwy!

You Might Also Like

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Popular Posts